piątek, 2 maja 2014

Stara motoryzacja.

http://www.netcarshow.com/bmw/1978-m1_procar/800x600/wallpaper_02.htm
Jakiś czas temu zasiedziałem się z kumplem przy piwie i oglądaliśmy sobie różne ciekawe rzeczy,

Głównie starsze auta.

Głównie to stare auta w galerii BMW na NetCarShow.com  :)

I wpadł mi dziś go głowy pomysł żeby podsumować co ciekawego znalazłem i "zaporządałem".

Stare auta podobają mi się z wyglądu. Głównie z wyglądu. Nawet nie każde. Ale najbardziej podobają mi się stare auta które są zwinne. Mają moc i były szybkie, tak szybkie że nawet dziś można o nich tak mówić!

Zaczniemy od czegoś małego i zgrabnego, czyli BMW 2002, ale w wersji Turbo!
http://www.netcarshow.com/bmw/1973-2002_turbo/800x600/wallpaper_01.htm


Następnie czytam opis tego co jest pod spodem. Jest to wzmocniona wersja 2002ti która teraz osiąga 170km i 240Nm! Wyobrażacie sobie jakie wrażenie musiało to cudo wtedy robić? Jedziesz sobie jakimś pierdzikółkiem a obok ciebie leci takie małe cudeńko i gwiżdże wesoło! Nawet dziś była by to szybka maszyna która wywoływałaby opadanie szczęki u niejednego przechodnia czy buraka w innym wozie.

Jara mnie to! Nie jestem Notlauf'em. Lubię prędkość, duże auta, dynamiczną jazdę.
Co to wszystko łączy a do tego mimo podeszłego wieku ma wszystko to co potrzeba, jak klima, pełna elektryka, miejsce i skóra wewnątrz?

Stare ale jakże piękne E23!
http://www.netcarshow.com/bmw/1977-7_series/800x600/wallpaper_07.htm

Generalnie współczesne "siódemki" uważam za przesadnie wielkie do jazdy dziennej jako dupowóz. Jeśli faktycznie nie walisz trasy Monachium - Warszawa 3 razy w miesiącu, lub nie jesteś prezesem na tylnej kanapie, takie auto nie ma sensu i w mojej opinii szans żeby zagościć w moim garażu, czy nawet marzeniach (jako opcja: chce mieć). Ale to nie jest już auto współczesne!

745i była wersją specjalną, wyposażoną w rzędową szóstkę o pojemności 3,2l (później 3,5l) z turbo sprężarką. Efektem tego było 250 koni w serii przy niewielkim wysileniu ~0,7 bara. Jak na auto z lat 70 jest to wynik całkiem zacny, jeśli mowa o Europie. Nawet dziś jest to wynik w sam raz do toczenia się taką 5 metrową limuzyną. A należy pamiętać że taka siódemka jest lżejsza od mojej E34, różnicą ~1500 vs. ~1600kg! Więc jedzie to całkiem zacnie. Dodatkowo po drobnym podniesieniu ciśnienia do ~0,9b ludzie wyciskają z tych silników po 350 kuni i 600Nm! Jeśli do tego dodamy takie kaprysy jak podgrzewane fotele, ABS, wstawki ze skóry czy drewna, niewspominając o takich "oczywistościach" jak pełna elektryka czy klima, otrzymujemy niesamowicie fajne wozidło!

Jest jedno "ale". Wszystkie wersje zostały wydane z automatami o baaaardzo długich przełożeniach. Setkę dało się osiągnąć na pierwszym biegu... Ale podobno i na to jest sposób, mianowicie są schematy z fabryki jak przeprogramować ECU żeby umożliwić wygodną jazdę z 5 biegowym manualem!

I to było by to co bym chciał! Nie jest to kombiacz, ale i tak wygląda niesamowicie a do tego umożliwia przyjemną, dynamiczną jazdę!

Z ciekawostek, podobno powstało kilka sztuk serii siódmej "z plecakiem".
Niektóre mniej, inne bardziej udane. Wartę są przyjrzenia się im.

E32 wygląda chyba najlepiej. Tylna szyba ma odpowiedni kąt, całość ma jako takie poprawne proporcje mimo super długości. W tym to się musi spać! Idealna maszyna do objazdu mojego tripu po Polsce.


Co tu dużo mówić! 750iL w takiej wersji? Jeździł bym wbrew temu co pisałem wcześniej :) Jest tak wyjątkowy i ciekawy że nie był bym sobie w stanie odmówić!

Z autek typowo sportowych, bardzo chętnie upalał bym 280konne 650CSi!
http://www.netcarshow.com/bmw/1978-635csi/800x600/wallpaper_01.htm

Najlepsze jest to że większość tych silników ma potencjał! Bo gdyby dodać turbo? Dać większe ciśnienie na stockowym turbo. A może nawet uda się wsadzić  głowice z czterema zaworami na cylinder?

Nie poradzę  nic na to że lubię dynamiczne auta! Wiem że jest też całkiem sporo fajnych Mercedesów, Fordów i innych maszyn które mają przeniesienie napędu "po bożemu". Ale jakoś tak nie zagłębiałem się w to. Może zrobię kiedyś taką listę starych aut które nie są Beemkami a mógłbym je mieć? :)

21 komentarzy:

  1. 2002 turbo wielbię.
    Ale ja się pytam, gdzie tu jest E30 M3?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sam nie wiem dlaczego ale seryjne E30 z dobrym kołem, gleba, ciemnymi oczami i brewkami wygląda lepiej niż trochę klockowate M3 :) No tak jakoś wyszło. Na pewno zapiernicza i jest świetna w prowadzeniu ale stylówa jednak fajniejsza jest np tu:
      https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1981839_10152006592349249_396172832_n.jpg

      Usuń
    2. No faktycznie, ta czarna perła na zdjęciu jest genialna, aż mnie coś od środka ruszyło na sam widok...

      Usuń
  2. Ostatnio śniło mi się że jeżdżę takim e23, niestety obudziłem się i przed domem stał najzwyklejszy w świecie, znudzony golf...

    OdpowiedzUsuń
  3. Ahhh to 650CSi. To była motoryzacja !

    OdpowiedzUsuń
  4. To fakt, że stare auta są najlepsze. Wolę wydać trochę na nowe części, niż kupować nowe przepłacone auto!

    OdpowiedzUsuń
  5. Spośród miłośników motoryzacji, wielu uważa, że przy produkcji samochodów większy nacisk kładziono na jakość, a dobre auta produkowane były do połowy lat dziewięćdziesiątych. Po części jest to prawda, jednak nowe samochody mają lepsze systemy bezpieczeństwa i pewnie są bardziej oszczędne ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wydaje mi się, że stare auta mają swoją magiczną duszę ale nowe oczywiście także lubię. Jakby nie było to warto mieć na pierwsze czy drugie, dobre ubezpieczenie AC https://kioskpolis.pl/ubezpieczenie-ac/ gdyż nigdy nie wiemy co może nam się przytrafić podczas użytkowania takiego pojazdu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuje :) miło czytać że po latach jest to dalej coś warte.

      Idealnie wpisuje się to w dzisiejszy wpis:
      http://www.u-beboka.pl/2020/04/nie-lubie-rzeczy-dobrych/

      Usuń
  10. Świetna sprawa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. ja również interesuję się motoryzacją i od jakiegoś czasu zainteresowały mnie również ubezpieczenia pojazdów. Nawet jak czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/kiedy-i-w-jaki-sposob-wypowiedziec-umowe-oc-auta/#kotwica3 to jak najbardziej można wypowiedzieć taką umowę OC.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ogólnie sama motoryzacja jest bardzo fajna i ja również się nią interesuję. Muszę przyznać, że jak czytałem na stronie https://akustrefa.pl/poradnik-eksperta-2/item/1733-przegrzany-silnik-jak-rozwiazac-usterke-przyczyny-i-objawy to dobrą praktyką jest umiejętność diagnozy przegrzanego silnika.

    OdpowiedzUsuń
  13. Również i stara motoryzacja jest fajna i ja jestem zdania, że warto się tymi tematami interesować. Jeśli chodzi o mnie to ja także każdemu polecam mieć kontakt do pomocy drogowej https://eurohol.pl/ jeśli na trasie przytrafi nam się jakaś awaria.

    OdpowiedzUsuń
  14. Tak naprawdę sama motoryzacja jest niezwykle ciekawa i moim zdaniem również warto jest wiedzieć co najlepiej zrobić z autem niezdatnym do użytkowania. Ja swój samochód od razu zostawiłem do kasacji w https://kasacja-sandomierz.pl/ i tak naprawdę to było najlepsze rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Poniekąd takie kwestie są ważne, aby właśnie nasze samochody były sprawne i ja również jestem zdania, że zawsze dobrze jest mieć numer do pomocy drogowej. Jak coś ja na pewno polecam pomoc drogową https://wawa-hol.pl/ co do której mam pełne zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dla mnie również bardzo ważną kwestią jest to aby wiedzieć w którym warsztacie warto jest wykonywać prace blacharskie oraz lakiernicze. Uważam, że doskonałą kwestią jest zostawić pojazd w http://autoserwiskrak.pl/ i ja do tego warsztatu mam pełne zaufanie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Sama motoryzacja jest bardzo ciekawa i w sumie to nie wiem czy kiedykolwiek zastanawialiście się nad tym co zrobić z niepotrzebnym autem. Myślę, że właśnie oferta od https://zlomujemy24h.pl/oferta/ wydaję się być na pewno bardzo atrakcyjna.

    OdpowiedzUsuń